Waarom betaal ik service- en administratiekosten?

Als u ervoor koos om de facturen per post te ontvangen en handmatig of via iDEAL te betalen, betaalt u per factuur € 1,00 service- en administratiekosten. De kosten bestaan uit een brief, envelop, portokosten en de kosten voor de verwerking van de betaling door de bank. Wist u dat u korting kunt krijgen op deze kosten? Hoe hoog die korting is, bepaalt u zelf. Dat hangt namelijk af van de manier waarop u de facturen wilt ontvangen en betalen. Ennatuurlijk kan op het basistarief de volgende kortingen geven:

  • Wilt u via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en de factuur per post ontvangen? Dan geldt voor u het basistarief en brengen we € 1,00 incl. BTW per factuur in rekening.
  • Wilt u via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en ontvangt u de factuur graag per e-mail? Dan geven we € 0,50 korting en blijft er € 0,50 incl. BTW per factuur over.
  • Wilt u via automatische incasso betalen en uw jaarafrekening per post ontvangen? Dan geven we € 1,00 korting. Uw maandelijkse voorschotfacturen kunt u inzien via Mijn Warmte.
  • Wilt u via automatische incasso betalen en uw jaarafrekening per e-mail ontvangen? Dan geven we eveneens € 1,00 korting. Uw maandelijkse voorschotfacturen kunt u inzien via Mijn Warmte.

In onderstaand overzicht zetten we het nog even voor u op een rijtje:

Communicatievoorkeur Betaalwijze Service- en administratiekosten Korting op kosten Te betalen per maand aan service- en administratiekosten Wat kunt u verwachten?
Post Handmatig € 1,00 € 0,00 € 1,00 U ontvangt uw jaarafrekening en voorschotfactuur per post en betaalt deze handmatig.
Post Automatische incasso € 1,00 € 1,00 € 0,00 U ontvangt uw jaarafrekening per post. Uw voorschotfactuur kunt u inzien op Mijn Warmte, deze wordt automatisch geincasseerd.
E-mail Handmatig € 1,00 € 0,50 € 0,50 U ontvangt uw jaarafrekening en voorschotfactuur per e-mail en betaalt deze handmatig.
E-mail Automatische incasso € 1,00 € 1,00 € 0,00 U ontvangt uw jaarafrekening per e-mail. Uw voorschotfactuur kunt u inzien op Mijn Warmte, deze wordt automatisch geincasseerd.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Waarom zijn de service- en administratiekosten verlaagd?

Tot februari 2019 bedroegen de service- en administratiekosten € 2,42 per factuur. Afhankelijk van de manier waarop u de factuur wilde ontvangen en betalen, kon Ennatuurlijk daarop korting geven. Het is ook mogelijk om facturen te betalen via iDEAL. Dat kan via uw account in ons online klantenportal Mijn Warmte, maar als we over uw e-mailadres beschikken, versturen we een digitale factuur met iDEAL-link in plaats van een papieren factuur. Hierdoor zijn zo veel processen geautomatiseerd dat het basistarief voor service- en administratiekosten zakte tot € 1,00 per factuur. Ook op dit basistarief kunnen we korting geven. Hoeveel? Dat bepaalt u zelf.

  • Wilt u via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en de factuur per post ontvangen? Dan geldt voor u het basistarief en brengen we € 1,00 incl. BTW per factuur in rekening.
  • Wilt u via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en ontvangt u de factuur graag per e-mail? Dan geven we € 0,50 korting en blijft er € 0,50 incl. BTW per factuur over.
  • Wilt u via automatische incasso betalen en uw jaarafrekening per post ontvangen? Dan geven we € 1,00 korting. Uw maandelijkse voorschotfacturen kunt u inzien via Mijn Warmte.
  • Wilt u via automatische incasso betalen en uw jaarafrekening per e-mail ontvangen? Dan geven we eveneens € 1,00 korting. Uw maandelijkse voorschotfacturen kunt u inzien via Mijn Warmte.

In onderstaand overzicht zetten we het nog even voor u op een rijtje:

Communicatievoorkeur Betaalwijze Service- en administratiekosten Korting op kosten Te betalen per maand aan service- en administratiekosten Wat kunt u verwachten?
Post Handmatig € 1,00 € 0,00 € 1,00 U ontvangt uw jaarafrekening en voorschotfactuur per post en betaalt deze handmatig.
Post Automatische incasso € 1,00 € 1,00 € 0,00 U ontvangt uw jaarafrekening per post. Uw voorschotfactuur kunt u inzien op Mijn Warmte, deze wordt automatisch geincasseerd.
E-mail Handmatig € 1,00 € 0,50 € 0,50 U ontvangt uw jaarafrekening en voorschotfactuur per e-mail en betaalt deze handmatig.
E-mail Automatische incasso € 1,00 € 1,00 € 0,00 U ontvangt uw jaarafrekening per e-mail. Uw voorschotfactuur kunt u inzien op Mijn Warmte, deze wordt automatisch geincasseerd.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Hoe pas ik mijn rekeningnummer of betaalwijze aan?

Wilt u graag een wijziging doorgeven in uw rekeningnummer of de wijze van betalen? Dat doet u eenvoudig via Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte

 

Wordt mijn voorschot automatisch aangepast op basis van de nieuwe service- en administratiekosten?

Wanneer u betaalt via handmatige overschrijving of iDEAL passen wij de hoogte van uw voorschot automatisch aan, deze wordt hierdoor iets lager. Wanneer u betaalt middels automatische incasso verandert er niets. 

Hoe pas ik mijn maandelijks voorschot aan?

*Niet alle functionaliteiten zijn al beschikbaar in Mijn Warmte. Onze klantenservice helpt u graag!

Via Mijn voorschot op ons online klantenportal Mijn Warmte kunt u uw voorschot controleren. U kunt ervoor kiezen om dit te doen op basis van uw huidige meterstand of dat u een nieuwe meterstand wilt invoeren. We geven u altijd een nieuw voorschot advies zoals wij hem op dat moment voor u berekend hebben. U kunt vervolgens uw gewenst voorschot bedrag invoeren. Dit voorschot kan maximaal 10 procent lager liggen dan ons berekend voorschot. Wel kunt u het voorschot tot 100% verhogen. U kunt er uiteraard ook voor kiezen om uw huidige voorschot te behouden.   

Denkt u dat het voorschot niet past bij uw verbruik? Dan bespreken we dat graag. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice via 085-2734567.

 

Kan ik een overzicht van mijn betaalde voorschotten inzien?

Ja. Log in op ons online klantenportal Mijn Warmte en kies in het linkermenu voor Mijn financiën.

Hoe werkt digitaal factureren?

Sinds kort bieden we u als klant de mogelijkheid om uw facturen digitaal te ontvangen en te betalen. Kiest u voor een digitale facturatie dan verzenden wij uw facturen – zoals voorschotfacturen en/of jaarafrekeningen – per e-mail. In deze e-mail zit een betaallink waarmee u eenvoudig via iDEAL kunt betalen. Ook worden uw facturen op ons online klantenportal Mijn Warmte bewaard. Zo kunt u factuur gemakkelijk raadplegen en printen zo vaak u wilt.

Waarom gaat Ennatuurlijk over op digitale facturatie?

Duurzaamheid is een onderwerp waar Ennatuurlijk veel aandacht aan besteedt. Daarom versturen we onze facturen graag zoveel mogelijk digitaal. Door uw factuur per e-mail in plaats van per post te versturen, kunnen samen het papierverbruik verminderen en zo het milieu ontzien. We merken dat steeds meer klanten de voorkeur hebben om hun factuur digitaal te ontvangen. We zijn blij dat we op deze manier kunnen voldoen aan de wens van onze klanten.

Verandert mijn betaalwijze door de overstap naar digitaal factureren?

Nee, door de overstap naar digitaal factureren zullen wij uw betaalwijze (automatische incasso/overschrijving) niet veranderen. Wij wijzigen enkel de wijze waarop u uw factuur ontvangt.

  • Betaalt u via een automatische incasso, dan blijft dit onveranderd.
  • Betaalt u via een handmatige overschrijving, dan ontvangt u uw factuur per e-mail. In deze e-mail zit een betaallink waarmee u via iDEAL kunt betalen.

Wilt u graag de wijze van betalen wijzigen?
Dat kan heel eenvoudig via Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte

Heeft u liever dat wij het voor u doen?
Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51.

Ik wil mijn facturen via een ander kanaal ontvangen (communicatievoorkeur)

U kunt uw facturen per e-mail of per post ontvangen. Wilt u het kanaal waarmee u facturen ontvangt wijzigen? Dan kunt u dat eenvoudig doen via ons klantenportaal Mijn Warmte:

  1. Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Mijn gegevens
  3. Klik op Gegevens Wijzigen
  4. Pas uw communicatievoorkeur aan naar ‘post’ of ‘e-mail’
  5. Klik op opslaan.

Heeft u liever dat wij het voor u doen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51.

Ik wil mijn facturen graag op een ander e-mailadres ontvangen. Hoe pas ik dit aan?

Mocht u graag uw facturen op een ander e-mailadres willen ontvangen, dan kunt dit op twee manieren aan ons doorgeven.

  • Wijzig uw e-mailadres op het klantenportal Mijn Warmte:
  1. Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
  2. Klik op Mijn gegevens
  3. Klik op Gegevens Wijzigen
  4. Pas uw e-mailadres aan
  5. Klik op opslaan.

Heeft u liever dat wij het voor u doen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51.

Krijg ik korting als ik mijn facturen digitaal wil ontvangen in plaats van per post?

Ja. U kunt korting krijgen op bepaalde service- en administratiekosten. Hoeveel dat is, bepaalt u zelf. Dat hangt namelijk af van de manier waarop u de facturen wilt ontvangen en betalen.

  • Wilt u via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en de factuur per post ontvangen? Dan geldt voor u het basistarief en brengen we € 1,00 incl. btw per factuur in rekening.
  • Wilt u via handmatige overschrijving of iDEAL betalen en ontvangt u de factuur graag per e-mail? Dan geven we € 0,50 korting en blijft er € 0,50 incl. btw per factuur over.
  • Wilt u via automatische incasso betalen en uw jaarafrekening per post ontvangen? Dan geven we € 1,00 korting. Uw maandelijkse voorschotfacturen kunt u inzien via Mijn Warmte.
  • Wilt u via automatische incasso betalen en uw jaarafrekening per e-mail ontvangen? Dan geven we eveneens € 1,00 korting. Uw maandelijkse voorschotfacturen kunt u inzien via Mijn Warmte.

Het aanpassen van uw communicatievoorkeur en/of betaalwijze regelt u eenvoudig zelf via ons online klantenportal Mijn Warmte of via onze klantenservice.

Wanneer gaat de wijziging van mijn communicatievoorkeur in?

Zodra u uw communicatievoorkeur heeft aangepast, wordt deze doorgevoerd in onze administratie. Past u voor het einde van de maand uw communicatievoorkeur aan, dan krijgt u in de daaropvolgende maand de factuur via het door u gekozen kanaal. 

Hoe kan ik zien dat de factuur echt afkomstig is van Ennatuurlijk?

Mocht u twijfels hebben of de factuur die u per e-mail heeft ontvangen echt van ons afkomstig is, dan zijn er meerdere manieren om te controleren of de factuur daadwerkelijk door ons is gestuurd:

  • De afzender van de e-mail is klantenservice@ennatuurlijk.nl.
  • In de onderwerp-regel van de e-mail staat uw klantnummer en het factuurnummer vermeld.
  • Op onze online klantenportal Mijn Warmte hebben wij uw facturen bewaard. Bij twijfel kunt u ze controleren of de factuur ook zichtbaar is in uw eigen Mijn Warmte omgeving.

Let op! Het kan soms een dag duren voordat de factuur zichtbaar is op Mijn Warmte

Hoe vaak kan ik mijn meterstand doorgeven?

U kunt maximaal om de 15 dagen een meterstand invoeren bij Mijn verbruik op Mijn Warmte. Ons advies is om een keer in de twee maanden uw meterstand in te voeren. Zo voorkomen we samen verrassingen op uw jaarafrekening.

 

Tot wanneer is de iDEAL-betaallink geldig?

De betaallink in de e-mail heeft een geldigheid tot en met de vervaldatum van uw factuur.
U vindt de vervaldatum op de betreffende factuur. Dit is de datum waarop de factuur aan Ennatuurlijk dient te zijn voldaan. 

Ik wil betalen maar de iDEAL-betaallink is niet meer geldig. Wat nu?

Geen probleem, er zijn meerdere manieren waarop u alsnog de factuur aan ons kunt betalen:

  • Op ons online klantenportal Mijn Warmte kunt u al uw facturen digitaal inzien. Hier ziet u ook de facturen die nog niet betaald zijn. Deze kunt u hier eenvoudig en veilig betalen.
  • U kunt uw factuur natuurlijk ook middels een handmatige overboeking aan ons betalen. Vermeld bij de overboeking alstublieft het betalingskenmerk of het factuurnummer voor een snelle afhandeling van uw betaling.
  • Wilt u af van het steeds handmatig betalen dan kunt u ook overstappen op automatische incasso. U kunt uw betaalwijze zelf aanpassen onder het menu Mijn gegevens via ons online klantenportal Mijn Warmte. Heeft u liever dat wij het voor u doen, neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@ennatuurlijk.nl, bel ons via 085-2734567 of stuur ons een WhatsApp bericht via 06-11 46 11 51
Ik ontvang geen e-mail van Ennatuurlijk, wat kan ik hieraan doen?

Waarschijnlijk komt de e-mail in uw spam/ongewenste mail terecht omdat het e-mailadres niet wordt herkend. Controleer regelmatig uw ongewenste mail en voeg het e-mailadres van Ennatuurlijk toe als vertrouwde afzender. Een andere optie is dat uw mailbox vol is. Mochten wij de e-mail  meerdere malen niet bij u kunnen bezorgen, dan krijgt u de factuur alsnog per post toegestuurd.

Ik krijg herinneringen en aanmaningen, maar ik heb alles betaald. Hoe kan dat?
*Niet alle functionaliteiten zijn al beschikbaar in Mijn Warmte. Onze klantenservice helpt u graag!

Waarschijnlijk hebben uw betaling en onze betalingsherinnering elkaar gekruist. Om dat zeker te weten, kunt u uw betalingen en openstaande facturen bekijken op ons online klantenportal Mijn Warmte. Tip: betaal via automatische incasso. Zo heeft u geen omkijken meer naar uw betalingen en betaalt u altijd op tijd.

 

Krijg ik maandelijks een factuur als ik via automatische incasso betaal?

Nee, u ontvangt geen voorschotfacturen. Deze vindt u terug in ons online klantenportal Mijn Warmte. De jaarafrekening ontvangt u wel per post of per e-mail. Dit is afhankelijk van uw communicatievoorkeur.

 

Ik moet bijbetalen op mijn jaarafrekening en kan dit niet in een keer betalen. Is een betalingsregeling mogelijk?

Ennatuurlijk denkt graag met u mee en kan uw betaling eventueel over enkele maanden verdelen. Hieraan zijn enkele voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van uw situatie. Voor meer informatie over een betalingsregeling neemt u contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur via het telefoonnummer 085-2734567. 

 

Wat moet ik doen als ik geld terugkrijg of moet bijbetalen op mijn jaarafrekening?

U betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvangt u een jaarafrekening. Op de jaarafrekening ziet u de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat u geld terugkrijgt of moet bijbetalen op uw jaarafrekening. Hieronder geven we enkele mogelijke oorzaken daarvoor.

U krijgt geld terug:

  • Uw verwachte verbruik is te hoog ingeschat en u betaalde elke maand te veel.
  • U een te hoog voorschot opgaf in Mijn verbruik ons online klantenportal Mijn Warmte.
  • Door veranderde omstandigheden zoals aangebrachte isolatie of dubbel glas nam uw verbruik af.
  • Uw meter registreert onjuist (zie storingen).
  • U was vaak van huis waardoor u minder energie heeft verbruikt.

U moet bijbetalen:

  • Uw verwachte verbruik is te laag ingeschat waardoor uw maandelijks voorschot uw verbruik niet dekte.
  • Door een verhuizing is er geen volledig stookseizoen gefactureerd, maar alleen de wintermaanden.
  • Het afgelopen jaar was extra koud waardoor u meer energie nodig had.
  • Door veranderde omstandigheden zoals een veranderde gezinssituatie of verbouwing nam uw verbruik toe.

In Mijn verbruik ons online klantenportal Mijn Warmte controleert u of uw energieverbruik nog overeenkomt met uw voorschot. Zo voorkomt u verrassingen op uw jaarafrekening.

 

Waar kan ik terecht voor hulp bij financiële problemen?

Loopt u tegen financiële problemen aan en blijkt een betalingsregeling met ons u niet vooruit te helpen? Dan raden wij u aan om contact op te nemen met de schuldhulpverlening in uw gemeente.

 

Wat betekenen de begrippen op de jaarafrekening?

Wij snappen dat sommige termen op de jaarafrekening niet in een oogopslag duidelijk zijn. Daarom leggen we hun betekenissen graag aan u uit. Ook kunt u de video bekijken die we maakten om de jaarafrekening uit te leggen. Maakt u gebruik van warmtekostenverdeling? Dan ziet uw jaarafrekening er anders uit.

 

Ik betaal mijn facturen handmatig. Wanneer moet ik dat steeds doen?

De vervaldatum staat op uw factuur. Bent u uw factuur kwijt? U vindt deze terug in uw account op ons online klantenportal Mijn Warmte.

 

Wanneer vindt de betaling van automatische incasso plaats?

Het bedrag wordt steeds rond de 25e van de maand geïncasseerd.

 

Waar kan ik mijn jaarafrekening digitaal bekijken?

Ga naar ons online klantenportal Mijn Warmte en log in. Klik in het linkermenu op Mijn financiën. Hier vindt u alle facturen van uw aansluiting. De jaarafrekening opent u door op het pdf-bestand te klikken.

 

Ik wil mijn facturen graag via automatische incasso betalen. Hoe pas ik dat aan?

U kunt op ons online klantenportal Mijn Warmte uw betaalwijze veranderen. Klik in het menu op Mijn gegevens en vervolgens op Wijzigen. Als u uw manier van betalen aanpast, gaat dat in vanaf de eerstvolgende maand.